امروز جمعه , ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 26 April , 2024 ساعت 01:08:24 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / هیچ کس نباید خود را از سوال مستثنی بداند

هیچ کس نباید خود را از سوال مستثنی بداند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بهترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه است، اظهار کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه تمام مسئولین کشور مستقیم و غیرمستقیم منتخب ملت هستند، افزود: همه مسئولین مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه می‌زنند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد و این تهمتی است که برخی می‌گویند در ایران مقامات دو دسته هستند یعنی بعضی انتخاب و بعضی انتصاب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین بر اساس مسئولیتشان باید مورد سوال قرار گیرند، خاطرنشان کرد: مسئولیت از کلمه سوال می‌آید و هیچ کس نباید خود را از سوال مستثنی بداند و همه باید بدانند که باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته شاید نقد برخی قوا و نهادها سخت و مشکل باشد و فعلاً نقد را از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اگر دولت پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است و تردیدی ندارم حمایت‌ها و نقدهای شما همه دلسوزانه است. البته برخی لحن‌ها اگر نرم‌تر شود قشنگ‌تر است.

روحانی با تأکید بر اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: حضرت علی (ع) فرموده‌اند دو گروه راجه به من خود را به هلاکت انداختند یک گروه آنها که علی را افراطی دوست دارند و گروه دوم ‌آنها که با افراط با علی (ع) کینه‌ورزی می‌کنند پس در انتقاد و تعریف هم نباید افراط شود و همه امور باید معتدلانه و میانه‌روانه باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انتقاد مفید است و باید فرصتی فراهم شود که من و مسئولان نقدها را بشنویم و اشکالات را اصلاح کنیم، اظهار کرد: هیچ کدام از ما معصوم و بی‌خطا نیستیم، اما تلاش ما بر این است که گام‌هایی را به نفع مردم برداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همیشه هرجا مردم به صحنه آمده‌اند پیروز شده‌ایم، گفت: در بحث هسته‌ای زمانی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند.

وی اضافه کرد: مردم در انتخابات 92 مسأله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و راه‌حل‌ها و آثار تحریم را مورد بررسی قرار دادند و در انتخابات 92 در مورد هسته‌ای هم رأی دادند.

روحانی با بیان اینکه باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم توضیح داد: باید در جامعه درباره مفاهیمی همچون عدالت، ایستادگی و مبارزه با استعمار منافع ملی، حاکمیت ملی و فلسفه دانشگاه به وحدت نظر برسیم.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که باید این اجماع در جامعه به وجود آید که دانشگاه محل علم و دانش است یا در کنار آن بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ضرورت دارد، گفت: باید ببینیم آیا در کشورهای دیگر به طور مثال در مورد دانشگاه اختلاف نظر وجود دارد و اگر مثلاً در فرانسه دولتی تغییر می‌کند در موضوع دانشگاه و مسأله علم اختلاف نظر به وجود می‌آید؟

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید در مفاهیم اصلی در جامعه اجماع نظر ایجاد شود که در این راستا دانشجویان و اساتید می‌توانند کمک کنند، خاطرنشان کرد: این حرف درستی است که باید به توان ملی تکیه کنیم، در مقابل دشمن بایستیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم اما آیا معنی‌اش این است که با دنیا حرف نزنیم و اگر مشکلی داریم تا مرز جنگ پیش برویم؟

روحانی گفت: ان‌شاءالله حتی اگر روزی همه کشورهای دنیا علیه ما توطئه کنند ما ایستادگی خواهیم کرد و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super