امروز جمعه , ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 26 April , 2024 ساعت 01:04:40 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / بین‌الملل / داعش به کاخ اربابانش باز می‏‌گردد

داعش به کاخ اربابانش باز می‏‌گردد

برخوارنیوز: همه کشورهایی که تجربه کمک پنهانی و تجهیز تروریستها را در جهان دارند، این تجربه را نیز دارند که در دوره‌ای، همانها که خود ساختند، علیه اربابان دیروز خویش تیغ کشیده و به دردسری بزرگ بدل شده‌اند. بهترین مثال برای این اتفاق «القاعده» است.

یک مجموعه تروریستی بزرگ که آمریکاییها بنیان نهادند و هدفشان مقابله با روسها در افغانستان بود، اما مدتی بعد خار چشمشان شد. یکی دیگر از دولت‌هایی که تجربه‌ای تلخ در این حوزه دارد پاکستانی‏ها هستند. در دو دهه اخیر، آل سعود که از یکسو بشدت نیازمند جریانهایی بود تا به نیابت از ریاض وارد جنگ‏های منطقه‌ای شوند و از سوی دیگر قادر به ادامه تعامل با سازمانهای تروریستی دست پرورده دیگران، نظیر القاعده نبود، خود مستقیماً برای تأسیس گروه‌های جدید در منطقه وارد عمل شد و داعش را خلق کرد.

اما باز هم شاهد هستیم که همین داعش بارها برای ریاض خط و نشان کشیده و هر وقت که توانسته، عملیاتهای تروریستی خود را در خاک این کشور سامان داده است. حتی سال قبل وقتی آنها به مرز مشترک عراق و عربستان رسیدند به چند شهرک مرزی سعودی یورش برده و چندین سرباز و افسر ارتش آنها را کشتند. همان روزها بود که یک مقام ارشد سعودی به آنان هشدار داد که: ما خودمان شما را بوجود آوردیم و هرگاه اراده کنیم نابودتان خواهیم کرد! اما آیا کار به همین بسادگی است؟  ترکیه و شخص اردوغان امروز دقیقاً با چنین معضلی روبه روست. او با حمایت از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، طعم دهها میلیارد دلار پولهای بادآورده‌ای را چشید که پیشتر در رویاها نیز به آنها دسترسی نداشت.  اما این پولها عواقبی نیز داشت. اردوغان تصور می‌کند می‌تواند با این گروهها بازی کند. اما انفجار اخیر که توسط یک عامل انتحاری داعش در ترکیه انجام و به مرگ ده توریست که بیشتر آنها آلمانی بودند، منجر شد، نشان داد بازی با این آتش بدون هزینه و خالی از خطر نیست و بزودی دامن بازیگران منطقه‌ای را خواهد گرفت./

محمدحسین جعفریان

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super