امروز جمعه , ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 26 April , 2024 ساعت 09:05:16 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اقتصادی / اقتصاد مقاومتی تنها عامل گذر از تحریم‌هاست

اقتصاد مقاومتی تنها عامل گذر از تحریم‌هاست

 به گزارش برخوارنیوز، نظام سلطه از نخستین مراحل شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران بنای مخالفت و تعارض با نظام جمهوری اسلامی را گذاشت. ایجاد بحران‌ها، چالش‌ها و موانع سیاسی فرهنگی اقتصادی و اجتماعی علیه نظام جمهوری اسلامی همواره در دستور کار غرب بوده است.

با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت. ظهور چنین حکومتی آن هم در منطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی و تحریم اقتصادی، طراحی و اجرا شد تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و وادار به تعظیم در مقابل استکبار جهانی نماید.

امروزه استکبار جهانی با تمرکز بر جنگ نرم و با استفاده از شیوه‌های نوین و با بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و نیز با تحریم اقتصادی جنگ دیگری را علیه جمهوری اسلامی راه‌اندازی نموده است.

مردم ایران زمین با هوشمندی ، اقتدار، اعتقاد و پایداری وصف‌ناپذیر خود، این بار نیز دشمن نابکار را  مأیوس  خواهد نمود.

شکست دشمن در عرصه اقتصادی مستلزم داشتن اقتصادی خودکفا، پویا و مردمی است که به آن اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود.

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود که قطعاً باور و مشارکت همگانی  و اعمال مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

مقام معظم رهبری از سال 87 با بیان شعارهای ابتدای سال به مسایل اقتصادی در واقع یک منظومه کامل و روشنی جهت نیل به اقتصاد مقاومتی  ارائه فرمودند که با عمل به آن‌ها می‌توان بر مشکلات اقتصادی فائق آمد و دشمن را در این زمینه ناکام ساخت.

نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی، حماسه‌  سیاسی و حماسه‌  اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی،  دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی و اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل از موضوعات مهم در اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش مورد توجه قرار داده‌اند و چنانچه مردم و مسئولین با اهتمام و جدیت در تحقق آن‌ها بکوشند به راحتی می‌توان از سد تحریم‌ها گذشت.

برای داشتن چنین اقتصادی می‌بایست الزاماتی را در اقتصاد اعمال نماییم. این الزامات عبارت است از:

الف)  مردمی کردن اقتصاد

بدین معنا که بخش‌های کلان دولتی شامل کارخانجات و شرکت‌های بزرگ را به بخش خصوصی واگذار شود، تا بدین رو بدنه دولت  کوچک و مدیریت و نظارت بر دستگاه‌ها را قوی گردد و از صرف هزینه کلان در این بخش‌ها جلوگیری شود.

ب)  کاهش وابستگی به نفت

یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی  عدم وابستگی  به میراث شوم صد ساله صادرات نفت است. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت‌های اقتصاد درآمدزای دیگر جایگزین کنیم بزرگترین حرکت مهم را در زمینه  اقتصادی انجام داده‌ایم.

ج) توسعه صنایع دانش بنیان

صنایع دانش ‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند. همچنین توزیع عادلانه‌تر ثروت، بر اساس شایسته‌سالاری در چنین شرکت‌هایی، تأثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر، با توجه به توانمندتر بودن این شرکت‌ها، در مقایسه با شرکت‌های سنتی، سبب افزایش بهره‌وری و کارآمدی شرکت‌های دولتی واگذارشده خواهد شد.

د) توجه به اقتصاد دانش بنیان

اقتصاد دانش بنیان نوعی از اقتصاد است که محور و زیرساخت تولید در آن بر مبنای فناوری، یادگیری و مهارت گذاشته شده است و ارزش افزوده ایجاد شده به نسبت کار صورت گرفته در مقایسه با اقتصادهای کشاورزی و صنعتی بسیار بیشتر است.

ه) مسئله مدیریت مصرف

یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر همه جانبه از طرف آحاد مردم و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی  است.  در این خصوص فرهنگ‌سازی می‌تواند نقش مهمی در تغییر رفتار مردم و جلوگیری از اسراف و تبذیر ایفا نماید.

تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که همه از تولید داخلی استفاده نمایند. دستگاه‌های حاکمیتی در این زمینه مسئولیت بیشتری بر عهده دارند./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super